Thursday, 12 May 2011

hikayat controvercy 2

pada malam itu juga asyraf terperasan bahawa yasmin kelihatan tidak sihat hendak ditanya berasa gusar..lame dipendamnya lalu diluahkan juga..


"awak macam tak sihat je yasmin"tanye asyraf
"takde la saye ok je" balaz yasmin
"nape muke awak nampak pucat..?"soal asyraf
"tade pape la"jawab yasmin sambil tertunduk tersipu dengan pipi yang putih kemerah-merahan..
"ok..kalu camtu kenapa awak nak jumpa saye malam nih..??"timbul persoalan dary asyraf..


yasmin menggapai bag tangan guccinya n mengeluarkan sesuatu daripada bag tersebut..kelihatan sebuah kotak merah yang dililit reben yang kiut..haha


sambil menghulur kepada asyraf "happy friend day" kata yasmin
asyraf yang terpinga-pinga menyambut hadiah tersebut..
"untuk ape nih?? friend day??" soal asyraf
"saje la saye nak bagi awak" jelas yasmin..
"okay by the way thanx"kata asyraf


malam itu merupakan malam yang bermakna bagi asyraf..baginya ia seperti mimpi yang menjadi kenyataan..mereka berborak sehingga ke pukul 10 malam..asyraf menghantar yasmin pulang ke rumahnya..tanpa asyraf sedari malam itulah merupakan malam terakhir dia berjumpa dengan yasmin dalam keadaan bernyawa..


malam itu asyraf tak dapat tidur..tiba-tiba dalam pukol 4 pagi dia menerima satu panggila..dilihat di skrin telefonnya terpampang name yasmin nadilla..perasaan bercampur baur dalam benak hatinya..dijawabnya panggilan itu..


"hello yasmin" kata asyraf
"maaf asyraf ni bukan yasmin"
"so ni sape..??"tanya asyraf
"ni ibu yasmin..asyraf sebenanye mak cik nak bagtau sesuatu kat asyraf"
babak saspen mula merasuk benak asyraf
"ye mak cik..ade ape..??"
dengan suare yang sebak dan teresak-esak ibu yasmin menyatakan
"yasmin pesan kepada mak cik untuk menghubungi asyraf jikalau pembedahan yang dijalankannya gagal dan yasmin sudah pergi asyraf"
asyraf terkesima sebentar..blacberry kepunyaannya terjatuh ke lantai..terduduk dia di atas katilnya..tanpa disedari air mata bergelinang..perasaannya bercampur baur..tanpa membuang masa dia menapai kunci keretanya dan memecut laju ke rumah yasmin..


selepas usai majlis pengkebumian yasmin nadilla nasyraf pulang ke rumahnya. dengan langkah yang longlai beliau berjalan ke biliknya..dilihatnya hadiah pemberian yasmin nadilla masih lagi elk di atas mejanya..di ambilnya hadiah itu..dengan teliti dia membukanya dengan perlahan-lahan.


dilaihatnya di sebalik balitan tersebut sebuak kotak jam berjenama roscani..di bukanya kotak itu diambilnya seutas jam roscani pemberian yasmin nadilla..dilihatnya juga terdapat sekeping gambar..terpampang gambar arwah yasmin nadilla..di tatpi gambar itu oleh asyraf..apabila dilihat dibelakang gambar itu tertuliz..


"jikalau shah jehan sanggup membina taj mahal untuk mumtaznya..putera sanggup merantau mencari cinderellanya..majnun sanggup menunggu lailanya..romeo sanggup mengejar julietnya..yasmin juga sanggup bersama asyraf jika berkesempatan"


air mata asyraf mengalir..mengingati peristiwa manis yang berlaku..itu semua ketentuan ilahi...namun masa mengubati luka di haty asyraf..setelah bertahun lamanya peristiwa itu berlalu asyraf bertemu dengan seorang yang menggirangkan hidupnya.kehadiran pengganti yasmin nadilla menceriakan kembali hidupnya..yang patah tumbuh yang hilang berganti..

3 comments:

  1. haha aku taktau nak describe camne dh
    interesting br0~
    keep it up

    ReplyDelete