Sunday 6 March 2011

TaWaKaL..pEnEnAng


“Sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan Segala perkara Yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.”
 (At-Talaaq : 3)




assalamualaikum..hope all my blog reader in the pink of health..untuk kali ini mr ash kembali mengupdate or mengemaskini blog nih..biase la hidup mr ash penuh ngan controvercy..maklumlah controvercy inilah yang selalu buat mr ash belaja daripada kesilapan...lanats mr ash bangkit daripada kejatuhan..dan menyemai perasaan cinta n kisah mr ash dalam blog nih..haha..

fiz of all thanx to all my frenz coz still support my writing..so ape yang ade tentang tawakal..?? semestinya bagi yang menunggu keputusan spm mesti berdebar-debar menunggu tarikh keputusan keluar...kan..??

wahai rakanku..
mengkeme semua dah buat yang terbaek..bak kate omputih..all the best..skang tibelah mase untuk mengkeme semua berdoa n bertawakal kepada ALLAH...percayalah hanya AL-KHALIQ yang mampu mengubah takdir..

Dan, barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya". 
(Ath-Thalaq: 33)

Di dalam hadits diriwayatkan, Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam pernah menyebutkan bahwa di antara umatnya ada tujuh puluh ribu orang yang masuk syurga tanpa hisab. Kemudian beliau bersabda,


"Yaitu mereka yang tidak membual, tidak mencuri, tidak membuat ramalan yang buruk-buruk dan kepada Rabb mereka bertawakal". (Diriwayatkan Al-Bukhary dan Muslim)

lihatlah sahabatku betapa besarnya kelebihan tawakal..sehinggakan boleh memasuki syurga tanpa hisab...

Ramai umat Islam sekarang ini tersalah faham tentang konsep tawakal, ada yang bertawakal sebelum berusaha dan ada juga yang bertawakal tanpa usaha dahulu. Contohnya seorang pelajar hanya berdoa dan bertawakal sahaja kepada Allah supaya ia lulus dalam peperiksaannya tanpa berusaha. Ini pasti tidak akan lulus dalam peperiksaan. Ataupun parking kereta tanpa kunci dan kuncinya ditinggalkan di suisnya dan bertawakal kepada Allah, ini juga pasti hilang. Kemudian mereka ini menyalahkan Allah dengan mengatakan Allah tiada kuasa, Allah tak dengar tawakalnya dan sebagainya. Inilah yang dikatakan umat Islam yang jahil tiada ilmu dalam mengerjakan sesuatu.

Tetapi berlaku juga kepada orang yang berusaha, berdoa dan bertawakal dalam usahanya itu, tetapi tetap tidak berjaya dan Allah tidak memberikan kejayaan kepadanya. Hal ini perlu kita cermin dahulu diri kita, adakah usaha kita mencukupi atau kita abaikan ibadah-ibadah wajib, sering melakukan dosa atau sebagainya. Sebab itulah tawakal kita perlu bersama dengan redho dan sabar dengan apa yang akan diberikan oleh Allah. Orang yang bersabar itu adalah orang yang mempunyai iman dan keyakinan akan kekuasaan Allah. 
Sabda Rasulullah yang bermaksud :


Bersabar itu separuh daripada iman”.

wahai sahabatku..
bertawakalah kamu selepas kamu berusaha dan berazam..hanya ALLAH yang mengetahui apa yang terbaik bagi kita...berdoalah kamu kerana doa itu senjata orang mukmin..

sebelum mengundur diri..i want to share something with you..cuba anda fikirkan apa yang dimaksudkan oleh madah ini..




"Adalah lebih baik untuk mengetahui kelemahan & Kegagalan sendiri daripada menunding kesalahan kepada pihak lain"...


No comments:

Post a Comment