Saturday 5 March 2011

rIbA' seMeMaNGnYa cONtRoVerCy

SABDA NABI S.A.W
"Sungguh akan datang pada manusia suatu masa (ketika) tiada seorangpun di antara mereka yang tak akan memakan (harta) riba. Siapa saja yang (berusaha) tak memakannya, ia tetap akan terkena debu (riba)-nya"
   HR Ibnu Majah dan Sunan Abu Dawud, dari Abu Hurairah




bila bebicara tentang ekonomi mesti mr ash nak sentuh pasal riba' kerana ape..??kerana cita-cita terbesar mr ash untuk menghapuskan riba' masih belum tercapai..daripada hadis di atas dapat la kita ketahui bahawa kita tidak akan dapat mengelak daripada memakan harta riba'..jika kita lihat dunia hari ini..secara majoritinya..rakyat malaysia memiliki kad kredit..haha..mereka menganggap kad kredit sebagai satu kemudahan..haha statement kemudahan itu hanya taktik institusi kewangan konvensional sahaja untuk memperolehi keuntungan..

kawan-kawanku semua..
pada realitynya kad kredit merupakan hutang cara baru...janganlah kita semua terjerat dengan perangkap yang disedikan sendiri..semua orang dah sedia maklum bahawa faedah yang dikenakan terhadap pembayaran pinaman merupak riba'..so..ape lagi yang ditunggu..??

banyak lagi kemudahan yang telah disediakan sistem perbankan islam untuk meyelaatkan rakyat dunia daripada bergelumang dengan riba'..tetapi manusia akhir zaman hanya melihat keuntungan di dunia sementare ini...mereka lupa akan akhirat yang lebih baik n kekal..

antara kemudahan yang disediakan sistem perbankan islam ialah bai bithaman ajil..melalui sistem ini bank akan membiayai barang atau perkhidmatan yang dkehendaki oleh pelanggan..melalui sistem ini pihak bank mengenakan harga ualan yang telah ditambah dengan margin keuntungan...so pelanggan haruslah membuat pembayaran secara ansuran seprti yang dipersetujui...melaui kemudahan ini pelanggan dapat membeli barang tahan lama tanpa riba'..

"Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah SWT dan tinggalkanlah saki baki Riba sekiranya kamu benar-benar beriman, sekiranya kamu tidak meninggalkannya, isytiharkanlah perang dengan Allah dan RasulNya"
 (Al-Baqarah : 278)

ada pelbagai kemudahan yang buleh kita gunkan untuk mengelak daripada sistem perbankan konvensional yang nyata melibatkan kegiatan riba'..so what are you waiting for..?? dont be a fool user..as a muslim we must know which is the best for us..

wahai sahabat..
elakkanlah dirimu daripada mengisytiharkan perang dengan al khaliq dan rasulNya..moga2 kita terhindar daripada kemurkaan ALLAH...

1 comment: