Thursday 3 November 2011

tazkirah during my school time.

salam sejahtera wahai sahabat sekalian.

mungkin post kali ini sudah menjadi biasa bagi anda semua.
tapi mrash ingin mengingatkan anda semua dengan kisah ini.
okay.
so.enjoy yourself.


3 Soalan 1 Penampar ]
Pemuda : Anda siapa dan bolehkah menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?
Imam : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda.
Pemuda : Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya.
Imam : Saya akan mencuba jawab mengikut kemampuan saya.

Pemuda berkata kepada Imam tersebut , saya ada 3 soalan iaitu :-

1.Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukkan bukti kewujudan tuhan kepada saya?
2.Apakah yang dinamakan Takdir?
3.Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan. Sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

Tiba-tiba Imam tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras! .
 Pemuda : Kenapa anda marah kepada saya? (sambil menahan sakit)
Imam : Saya tidak marah. Tamparan itu adalah jawapan saya kepada 3
pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.
Pemuda : Saya sungguh tidak faham.
Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda : Sudah tentu saya berasa sakit.
Imam : Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?
Pemuda : Ya!
Imam : Tunjukkan pada saya wujud sakit itu!
Pemuda : Saya tidak boleh.
Imam : Itulah jawapan pertanyaan pertama. Kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.
Imam : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?
Pemuda : Tidak.
Imam : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima tamparan dari saya hari ini?
Pemuda : Tidak.
Imam : Itulah yang dinamakan Takdir.
Imam : Apakah yang meliputi tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?
Pemuda : Kulit.
Imam : Apa yang meliputi pipi anda?
Pemuda : Kulit.
Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda : Sakit.
Imam : itulah jawapan untuk soalan ketiga. Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat dari api, jika Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yang sangat menyakitkan untuk syaitan…


The fish trap exists because of the fish.  Once you've gotten the fish you can forget the trap.  The rabbit snare exists because of the rabbit.  Once you've gotten the rabbit, you can forget the snare.  Words exist because of meaning.  Once you've gotten the meaning, you can forget the words.  Where can I find a man who has forgotten words so I can talk with him?  

2 comments: