Tuesday 24 May 2011

repentance~~

assalamualaikum..
hello bloggers and readers..
whats up..??
for this entry i want to write about repentance..
or in malay,,
we call it taubat..

as a human being
we are not perfect as well as our prophet..

Dari Anas, Rasulullah SAW bersabda
Semua keturunan Adam adalah orang yang pernah berbuat salah. Dan sebaik-baik orang yang berbuat salah adalah orang yang bertaubat.

Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian dia mohon ampun kepada Allah, nescaya dia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. 
(Surah An-Nisa ayat 110)

Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal soleh; maka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” 
(Al Furqon: 70)

so that's why we need to repent..
we cant avoid mistake couse we not a perfect person..
but we can avoid  from make a lot of mistake..

hassan al basri said:
'Allah akan mengganti amalan kejahatan  yang dilakukan oleh seseorang dengan amalan soleh. Allah akan menggantikan kesyirikan yang pernah dilakukan dengan keikhlasan. Allah akan menggantikan perbuatan maksiat dengan kebaikan. Dan Allah pun menggantikan kekufurannya dahulu dengan keislaman.'

thats all from me..
lastly i end my post with a hadith..

Daripada Anas r.a. beliau berkata: aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Allah Ta’ala berfirman: Wahai anak Adam! Selagi mana engkau meminta, berdoa dan mengharapkan Aku, Aku akan ampunkan apa-apa dosa yang ada pada dirimu dan Aku tidak peduli.
Wahai anak Adam! Seandainya dosa-dosamu banyak sampai mencecah awan langit kemudian engkau memohon ampun kepadaKu, nescaya Aku akan ampunkan bagimu.
Wahai anak Adam! Sesungguhnya engkau, andainya engkau datang mengadapKu dengan dosa-dosa sepenuh isi bumi, kemudian engkau datang menghadapKu tanpa engkau mensyirikkan Aku dengan sesuatu, nescaya Aku akan mengurniakan untukmu keampunan sepenuh isi bumi.
[HR Tarmizi, beliau berkata hadith ini adalah Hasan Sahih]

~~mrashcontrovercystiilwaiting~~

No comments:

Post a Comment