Tuesday 8 March 2011

assalamualaikum n salam sejahtera...hello my blog readers..how are you today..are you still in iman and islam..??
alhamdulillah give thanx to ALLAH cause we still allive at this moment..yaww..hary ini mr ash nak cerite macam2 tentang cinta...ahha..jangan igt mr ash becinta plak..kalo dulu mr ash pernah post tentang cinta..mr ash nak xplain lagi tentang cinta..

Cinta…aduhai, inilah istilah yang meremangkan bulu roma. Sesiapa sahaja, apatah lagi bagi yang bernama remaja. mr ash mulai mengenal erti cinta, semasa baharu tumbuh bulu roma di atas bibir , baru panjang bulu roma di kaki dan baru gatal dagu nak tumbuh janggut sejemput.

tapi ketika itu cinta mr ash hanyalah kepada ilmu..sewaktu mr ash di sis..mr ash sangat sayang kat ilmu..sampaila sekarang ini..hihi..banyak kajian yang telah mr ash telah lakukan..tetapi satu lagi kajian yang mr ash tak dapat siapkan adalah kajian tentang cinta..

mr ash tertarik dengan bab tentang cinta..iaitu cinta manusia..hehe... mr ash mahu menyentuh bahawa kerana cinta, manusia sanggup melakukan apa sahaja. Orang masa bercinta, maka mereka sanggup melafazkan apa sahaja janji setia. Cuba perhatikan, zaman Nabi Muhammad SAW dahulu, kerana cinta maka Saiyidah Khadijah sanggup berhabis harta demi Allah dan suaminya. Saiyidina Ali sanggup menggantikan nabi di perbaringan saat hijrah rasulullah ke Madinah. Saiyidina Abu Bakar sanggup menahan sakit di sengat kala jengking di dalam gua, kerana cintakan rasulullah. Saiyidina Umar sanggup membunuh sesiapa sahaja yang menyatakan rasulullah telah wafat, jika tidak disabarkan Abu Bakar.

betapa cinta dan kasihnya para sahabat kepada BAGINDA,..bagaimana dengan kita..?? masih leka dengan cinta kekasih..seperti laila n majnun..romeo n juliet..sape lagi..samsons ngan delaila..hish..macam2..




"Tidaklah seorang hamba beriman hingga aku menjadi orang yang lebih ia cintai daripada keluarganya, hartanya dan manusia semuanya."
 (HR. Bukhori)


bagaimana cinta kita kepada rasulullah..?? bagaimana..??haha..malz nak cite lebey nih..nanty la erk...malam nih mr ash akan update lagi...insyaALLAH..



“Allah swt berfirman, “pasti akan mendapat cinta-Ku orang-orang yang cinta mencintai karena Aku, saling kunjung mengunjungi karena Aku dan saling memberi karena Aku” 
(Hadits Qudsi)

1 comment: